fbpx

Blog firmowy - wiadomości i porady

Wyższe preferencyjne składki ZUS dla przedsiębiorców od lipca 2024

Wyższe preferencyjne składki ZUS dla przedsiębiorców od lipca 2024

Przedsiębiorcy korzystający z preferencyjnych składek ZUS powinni być świadomi, że od 1 lipca składki, które należy opłacić do 20 sierpnia będą wyższe. Jest to wynik podniesienia minimalnego wynagrodzenia w Polsce.

Dokumentacja księgowa – czym jest i jak ją prowadzić?

Dokumentacja księgowa – czym jest i jak ją prowadzić?

Przepisy nakładają na przedsiębiorców i biura rachunkowe szereg obowiązków dotyczących prowadzenia dokumentacji. O tym dowiesz się w tym artykule.

Planowane zmiany w podmiotowym zwolnieniu z VAT

Planowane zmiany w podmiotowym zwolnieniu z VAT

Ministerstwo Finansów zapowiedziało istotne zmiany w ustawie o VAT, które umożliwią małym przedsiębiorstwom korzystanie ze zwolnienia VAT w Polsce.

Dofinansowanie urlopu pracownika z ZFŚS: co trzeba wiedzieć?

Dofinansowanie urlopu pracownika z ZFŚS: co trzeba wiedzieć?

Przeczytaj, jak uzyskać dofinansowanie do wypoczynku z ZFŚS, jakie są zasady opodatkowania oraz co zrobić, gdy masz kilku pracodawców.

"Mały ZUS Plus". Przełomowa decyzja sądu

"Mały ZUS Plus". Przełomowa decyzja sądu

Wyrok Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim przywraca prawo przedsiębiorców do korzystania z ulgi Mały ZUS Plus od 2024 roku, kwestionując interpretację ZUS-u.

Księga przychodów i rozchodów (KPIR) – czym jest? Jak i kiedy ją prowadzić?

Księga przychodów i rozchodów - czym jest, jak i kiedy ją prowadzić?

Księga przychodów i rozchodów (KPiR) służy do ewidencjonowania operacji gospodarczych w uproszczonej formie. Jej prowadzenie pozwala na określenie dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości podatku za rok podatkowy. Kto może prowadzić KPiR, co powinno się w niej znaleźć i jak należy ją przechowywać?

Ryczałt czy VAT? Zakładanie działalności gospodarczej

Ryczałt czy VAT? Zakładanie działalności gospodarczej

VAT i ryczałt to dwa różne podatki związane z działalnością gospodarczą. Pierwszy z nich dotyczy towarów i usług, z kolei drugi to jedna z form opodatkowania przychodów. Więcej w artykule

7 najczęstszych błędów w księgowości – jak ich uniknąć?

7 najczęstszych błędów w księgowości – jak ich uniknąć?

Błędy w księgowości zdarzają się każdemu – nawet tym pracownikom biur rachunkowych, którzy mają już za sobą wiele lat praktyki zawodowej. Ich konsekwencje mogą być jednak bardzo dotkliwe. Od lipca 2024 r. maksymalny wymiar kary za wykroczenia skarbowe przewidziany w Kodeksie karno-skarbowym wynosi aż 86 tys. zł. To jednak niejedyny finansowy skutek pomyłek w prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Pracownicy biur rachunkowych muszą się liczyć również z koniecznością wypłaty odszkodowań pokrzywdzonym klientom czy obowiązkiem pokrycia kosztów postępowań karno-skarbowych. Które błędy w księgowości zdarzają się najczęściej? Czy można skutecznie im zapobiegać? Jak poprawić błędy w zapisach księgowych, by uniknąć problemów z organami podatkowymi? O tym w niniejszym artykule.