Blog
Ile kosztuje wdrożenie systemu ERP?
Gdyby odpowiedź na to pytanie była prosta, nie byłoby ono tak często zadawane w kontekście wdrożenia systemu ERP.
Według analizy przeprowadzonej swego czasu przez Softwarethinktank:
- 35% wdrożeń ERP przekroczyło budżet o 0% –25%,
- 15% przekroczyło budżet o 26% –50%,
- 6% przekroczyło budżet o ponad 50%.
To oznacza, że ogółem ponad połowa wdrożeń systemów ERP przekracza budżet. Nie trzeba więc dodawać, że dobre zabudżetowanie jest kluczowe w procesie wyboru, zakupu i wdrożenia systemu ERP.
Jak w takim razie przygotować optymalny budżet dla ERP?
- Dobrym punktem wyjścia jest założenie, że koszt wdrożenia systemu ERP będzie wymagał 1–3% rocznych przychodów brutto przedsiębiorstwa.
- Co najczęściej składa się na koszt związany z wyborem i wdrożeniem systemu ERP?
Zacznijmy od kosztów „oczywistych”:- opłaty licencyjne oprogramowania ERP – może to być jednorazowa opłata za tzw. licencję wieczystą lub opłata okresowa, za licencję w subskrypcji (wówczas – opłata odnowieniowa w kolejnych okresach);
- opłaty licencyjne oprogramowania bazodanowego – podobnie jak w przypadku ERP może to być jednorazowa opłata za tzw. licencję wieczystą lub opłata okresowa, za licencję w subskrypcji (wówczas – opłata odnowieniowa w kolejnych okresach);
- okresowa aktualizacja oprogramowania (z reguły w przypadku subskrypcji jest już w cenie);
- wsparcie techniczne (infolinia, elektroniczne Biuro Obsługi itp.);
- dodatkowe serwery, sprzęt sieciowy, urządzenia mobilne lub inne;
- analiza przedwdrożeniowa, której efektem powinien być dokument ukazujący koncepcję oraz koszty implementacji rozwiązania;
- konwersja (migracja) danych i transfer do nowego ERP;
- integracja z innymi systemami (np. sklep internetowy, system branżowy, dziedzinowy itp.);
- w razie potrzeby dostosowanie systemu do potrzeb użytkowników (prace programistyczne, rozwiązania indywidualne, ponadstandardowe);
- konsultacje wdrożeniowe realizowane w siedzibie klienta bądź zdalnie;
- zarządzanie projektem (zarówno po stronie dostawcy, jak i w firmie);
- testowanie rozwiązania;
- szkolenia użytkowników;
- asysta – wsparcie w uruchomieniu oraz po starcie systemu;
- umowa serwisowa.
To najbardziej namacalne koszty, które należy uwzględnić w swoim budżecie. Oczywiście nie zawsze wszystkie te elementy będą miały zastosowanie w danym projekcie.
To, ile będzie kosztował system ERP, jest również zależne od szeregu innych czynników, takich jak: wielkość firmy (określana np. liczbą pracowników, którzy znajdują się na liście płac, ale też: liczbą przetwarzanych/generowanych dokumentów; także: liczbą oddziałów, zakładów, działów itp.), wymagania i liczba użytkowników nazwanych (albo: urządzeń, na których będzie zainstalowane oprogramowanie).
- Poza ww. kosztami dobrą praktyką jest również uwzględnienie jak największej ilości możliwych czynników generujących koszt (bo raczej niemożliwie jest przewidzenie wszystkich), aby uniknąć poniesienia tzw. kosztów ukrytych. Oto przykłady:
- aktualizacja oprogramowania i sprzętu/sieci – tym większe, im większe wymagania nowego systemu ERP; alternatywą mogą być rozwiązania chmurowe; ale wówczas trzeba uwzględnić koszty łącza internetowego zależne od tego, czy wybrany system będzie jedynie korzystał (do aktualizacji, wymiany danych, itp.), czy pracował na nim (wszystkie rozwiązania chmurowe);
- wynagrodzenie za nadgodziny dla własnych pracowników – ważna rzecz do zapamiętania, by uniknąć porażki wdrożenia z wytłumaczeniem dla zespołu „Przepraszam, nie mieliśmy budżetu na wynagrodzenie za nadgodziny”;
- opłaty za ewentualne szkolenie dostawców, odbiorców, współpracowników oraz dostosowywanie i zewnętrzne konsultacje (np. z dostawcami rozwiązań indywidualnych, branżowych, ale też z Twoim dotychczasowym dostawcą, gdy np. potrzebna będzie pomoc w wyciągnięciu danych archiwalnych lub ich migracji do nowego systemu); jeśli uwzględniliście ten obszar podczas analizy przedwdrożeniowej, to masz szczęście, bo pewnie dostawca albo zwrócił na to uwagę, albo nawet uwzględnił je w końcowym kosztorysie, ale z reguły zapomina się o tym przed wyborem i wdrożeniem;
- kopie zapasowe i przechowywanie danych – jeśli wybierasz system działający lokalnie, to dla własnego bezpieczeństwa musisz uwzględnić to w ramach infrastruktury IT; jeśli wybierasz rozwiązanie chmurowe – sprawdź, czy i jaką przestrzeń masz w cenie, a jaka wymaga dodatkowej opłaty.
Jeszcze jedna wskazówka: by jak najbardziej zbliżyć się do faktycznego kosztu wdrożenia ERP, warto przewidzieć również budżet na tzw. utratę produktywności w zespole/firmie. Bez względu na to, jak bardzo każdy i wszyscy zaangażowani pracownicy będą się starali podczas procesu wyboru i wdrożenia nowego ERP, nie ma fizycznej możliwości, by firma działała ze stuprocentową wydajnością podczas procesu uruchomienia i pierwszych dni pracy, a sam projekt na pewno również będzie angażował zasoby w trakcie.
Czy to już wszystkie składowe budżetu zakupu i wdrożenia nowego systemu ERP? Z pewnością nie! Dlatego zawsze warto założyć kilku–kilkunastoprocentowy bufor bezpieczeństwa na różne nieprzewidziane wydatki.
źródło: sage.com