Blog
Dlaczego podejście cyfrowe może pomóc Twojej firmie – i jak je sfinansować?
Być może Twoja firma jeszcze nie rozpoczęła transformacji cyfrowej i wiele procesów jest obsługiwanych ręcznie, przy użyciu papieru i arkuszy kalkulacyjnych. A może wdrażasz już nową technologię, której zadaniem będzie poprawa produktywności i wyników? W poniższym materiale podpowiem, w jaki sposób cyfrowe podejście może pomóc Twojej firmie i jak rozpocząć cyfrową transformację.
Wpływ pandemii koronawirusa (COVID-19) prawdopodobnie przyspieszy te działania (przy czym kluczowe znaczenie mają rozwiązania księgowe, finansowe i wideokonferencyjne, które trzeba było wdrożyć przy przejściu na pracę zdalną), choć przeszkodą są tu jednocześnie wyzwania finansowe spowodowane pandemią – wiele firm ma mniejsze przychody i rezygnuje z inwestycji, aby utrzymać się na powierzchni.
Niedawny raport firmy Sage i firmy konsultingowej Capital Economics, zatytułowany Investing For Recovery, pokazuje, że 73% małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) zainwestowało w technologie od początku pandemii. Jednak tylko 17% planowało zainwestować przed koronawirusem. Przyspieszone wykorzystanie technologii umożliwiło tym firmom kontynuowanie działań podczas pandemii i pokazuje, że ogólnie firmy są chętne do wdrażania rozwiązań technologicznych.
Znalezienie funduszy na wdrożenie nowych technologii może być wyzwaniem, zwłaszcza gdy przychody nie są tak wysokie, jak były (lub prognozowano).
4 korzyści z cyfryzacji procesów biznesowych
Oto cztery korzyści płynące z digitalizacji procesów (dla tych, którzy jeszcze tego nie zrobili i tych, którzy jeszcze tego nie zauważyli)…
-
Krótszy czas poświęcony na zadania administracyjne.
Ty lub Twoi pracownicy nie muszą już tracić wielu godzin na wykonywanie powtarzalnych czynności administracyjnych. Np. w obszarze finansów i księgowości oprogramowanie elektronicznego obiegu dokumentów może zapewnić automatyczne wprowadzanie faktur kosztowych do programu księgowego, wraz z ich akceptacją, dzięki czemu specjaliści ds. księgowości mogą skupić się na bardziej kreatywnych zadaniach. Z kolei korzystanie z oprogramowania do obsługi płac, zapewnia pracownikom prawidłowe naliczanie wynagrodzeń przy ogromnych oszczędnościach czasu działów kadrowych. Dodatkowo – pracownicy mogą też korzystać z aplikacji mobilnych, które dają im możliwość samoobsługi w oprogramowaniu HR, np. przy sprawdzaniu salda urlopowego, składaniu wniosku o urlop, czy aktualizacji danych osobowych.
-
Zwiększona produktywność
Dzięki czasowi, który zaoszczędzisz na automatyzacji zadań dotychczas realizowanych „ręcznie”, Ty i Twój zespół będziecie mogli skupić się na rzeczach, które zwiększą produktywność, takich jak:
- znajdowanie nowych klientów,
- poprawa jakości obsługi obecnych klientów,
- testowanie i sprzedaż nowych produktów i usług.
Przykładowo: możesz użyć rozwiązań BI, które korzystając z danych oprogramowania księgowego, pokaże, które z produktów, w których regionach sprzedają się najlepiej, i skupić się na nich, albo – poprawić sprzedaż w pozostałych.
-
Zwiększone przychody
Dzięki nowym produktom i usługom, które oferujesz, Ty oraz Twoi handlowcy będziecie w stanie zwiększyć przychody firmy. A to dzięki temu, że spędzasz mniej czasu (i pieniędzy) na administrowaniu i możesz spożytkować go na generowanie sprzedaży.
-
Lepsza obsługa klienta
Cyfrowa technologia pozwala ulepszyć sposób zaspokajania potrzeb klientów. Wiele procesów obsługi klienta będziesz w stanie obsłużyć online, możesz usprawnić komunikację z klientami i dostarczać im obsługę serwisową szybciej i skuteczniej.
Jak rozpocząć cyfrową transformację?
Aby pomóc Ci wdrożyć cyfrowe rozwiązania przygotowałem kilka wskazówek, które warto wypróbować.
Użyj oprogramowania w subskrypcji.
Jeśli chodzi o wdrażanie technologii dla swojej firmy, nie musisz na starcie inwestować ogromnych pieniędzy za jednym razem. Kupowanie oprogramowania na zasadzie subskrypcji, to świetny sposób na uzyskanie dostępu do potrzebnej technologii. Jeżeli zaś zdecydujesz się na oprogramowanie w chmurze, oznacza to, że nie jesteś przywiązany do swojego komputera stacjonarnego, czy sieci lokalnej – możesz pracować gdziekolwiek jesteś i kiedy chcesz.
Przeszkol siebie i swój personel
Aby prawdziwie zaakceptować cyfrową zmianę, musisz dotrzeć do etapu, na którym możesz w pełni wykorzystać swoje oprogramowanie i technologię. Aby to zrobić, ważne jest przeszkolenie siebie i personelu. Nie zawsze musi to wiązać się z kosztami. W zależności od dostawcy technologii lub oprogramowania mogą oferować bezpłatne szkolenia, które pomogą Ci przyspieszyć korzystanie z rozwiązań informatycznych. Jest to korzystne dla obu stron: używasz ich produktów zgodnie z przeznaczeniem, aby uzyskać najlepszy wynik dla swojej firmy, i bardziej prawdopodobne jest, że pozostaniesz z tym dostawcą, ponieważ ufasz jego ofercie i będziesz bardziej skłonny do zakupu od niego w przyszłości). Jeśli jednak zdecydujesz się na płatne szkolenia, to rozważ inwestycję w abonamentowy dostęp do platformy e-szkoleń. Dzięki temu Ty i Twoi pracownicy będziecie mogli korzystać ze szkoleń w dowolnym momencie: przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku.
Jak odnieść duże korzyści dzięki transformacji cyfrowej?
Zmiany technologiczne dominują obecnie w myśleniu biznesowym we wszystkich typach branż. Oczekiwania klientów ewoluowały do tego stopnia, że firmy potrzebują każdej przewagi, aby zapewnić wzrost, ulepszać produkty i usługi oraz zwiększać wydajność. Cyfryzacja daje taką przewagę.
Praktycznie każda firma w każdej branży odczuwa skutki cyfrowej transformacji. Nawet jeśli firma nie miała w planach dokonywania cyfrowej transformacji w bliższej perspektywie czasowej, taką decyzję mogła wymusić pandemia bądź działania konkurencji. Transformacja cyfrowa to całkowite przeobrażenia działania firm, które jest możliwe dzięki dzisiejszej technologii IT.
Według badania firmy Forrester z 2017 r. 38% decydentów biznesowych i IT uważa, że zmiany technologiczne, takie jak transformacja cyfrowa, będą miały największy wpływ na ich decyzje biznesowe w ciągu najbliższych 12 miesięcy. To transformacja cyfrowa może zapewnić przewagę w biznesie.
Firmy już dokonują inwestycji w zaplecze technologiczne – zeszłoroczne badanie BT Software Survey wykazało, że 83% firm traktuje inwestycje w zaplecze technologiczne jako wysoki lub umiarkowany priorytet.
Transformacja cyfrowa wymaga od organizacji zaangażowania i zrozumienia, w jaki sposób technologia może usprawnić biznes. Niezależnie od tego, czy chodzi o dane, sztuczną inteligencję czy automatyzację, firmy muszą poszukać szkoleń lub nowej wiedzy technicznej, aby wypełnić lukę w wiedzy.
Cyfrowa transformacja burzy organizacyjne silosy. Przedsiębiorstwa najczęściej są podzielone na różnego rodzaju działy, które mają własne cele. Cyfrowa transformacja wymaga większej współpracy między działami. Problem pojawia się wtedy, gdy poszczególne działy w firmie są zamknięte na współpracę.
Niekiedy firmy używają argumentu długu technologicznego, jako bariery w przechodzeniu cyfrowej transformacji. Mogą traktować posiadanie i pracę na starszych programach jako problem i usprawiedliwienie, ponieważ są uzależnione od tej przestarzałej technologii w codziennej działalności. Jednak są to bariery do pokonania. Firmy mogą wykorzystać dane, które posiadają a jednocześnie wdrażać nowsze systemy (gdzie bariera inwestycyjna, chociażby dzięki modelom subskrypcyjnym jest o wiele niższa niż jeszcze kilka lat temu), choć wolniej, to jednak odchodząc od starych technologii.
Wiele firm, mimo że tonie w danych, to brakuje im wiedzy. Firmy generują i utrzymują ogromne ilości danych, a jeśli pracownicy grzęzną w nich bez określonego kontekstu, wszystko to traci sens. Konieczne są skoordynowane wysiłki, aby upewnić się, że w organizacji są osoby z odpowiednim przeszkoleniem w zakresie wykorzystywania i interpretacji danych. Niezbędna jest także odpowiednia technologia i narzędzia informatyczne, które te chaotyczne dane pomoże uporządkować i przetworzy w wartościowe – często kluczowe dla zarządzania firmą – informacje.
źródło: sage.com