Blog
Urlop wypoczynkowy – kiedy pracodawca może go odmówić?
Urlop wypoczynkowy to płatna nieobecność, do której każdy pracownik nabywa prawo już w momencie zatrudnienia. W przypadku pierwszego zatrudnienia dni urlopu zaczynają się naliczać po każdym przepracowanym miesiącu. Zgodnie z art. 152 Kodeksu Pracy pracownik ma prawo do nieprzerwanego urlopu wypoczynkowego, co oznacza, że pracodawca nie może przerwać urlopu ani go odwołać, chyba że zaistnieją ważne, nieprzewidziane okoliczności wymagające obecności pracownika
Prawo do urlopu wypoczynkowego przysługuje co roku w wymiarze 20 lub 26 dni roboczych dla pełnoetatowego pracownika. Urlop ten powinien być wykorzystany w tym samym roku kalendarzowym, w którym został nabyty, chyba że jego udzielenie było niemożliwe – w takim przypadku może być on wykorzystany najpóźniej do 30 września roku następnego.
Plan urlopowy i odmowa urlopu przez pracodawcę
Urlop wypoczynkowy jest udzielany na wniosek pracownika, za zgodą pracodawcy. Najczęściej na początku roku firmy ustalają plan urlopowy uwzględniający wnioski pracowników. Pracodawca nie ma podstaw do odmówienia urlopu wpisanego w plan urlopowy, chyba że wystąpi ważna, nieprzewidziana sytuacja, np. awaria maszyny, która uniemożliwia ciągłość pracy. W takim przypadku pracodawca pokrywa koszty odwołania pracownika z urlopu, np. zwrot kosztów podróży.
Pracodawca może również odmówić udzielenia urlopu w przypadku braku planu urlopowego, jeśli zgłoszenie wniosku urlopowego przez cały zespół mogłoby spowodować zatrzymanie pracy. Odmowa może dotyczyć zarówno urlopu planowanego, jak i na żądanie, niezależnie od tego, czy dotyczy dni urlopu z bieżącego, czy poprzedniego roku.
Kiedy pracodawca może odmówić urlopu wypoczynkowego?
Zapewnienie ciągłości pracy w firmie może być powodem odmowy urlopu. W sytuacji odmowy lub przesunięcia terminu, pracodawca powinien ustalić nową datę wypoczynku, zgodnie z obowiązkiem zapewnienia pracownikowi prawa do odpoczynku.
źródło: mddp-outsourcing.pl