Pięć porad, jak utrzymać funkcjonowanie firmy w czasach niepewności

Pięć porad, jak utrzymać funkcjonowanie firmy w czasach niepewności

Wahania rynkowe mogą niepokoić małe firmy i przedsiębiorców. Możesz mieć wrażenie, że nie masz żadnej kontroli nad sytuacją. Obecne czasy wymagają jednak szybkiej adaptacji, innowacji i wykorzystania pojawiających się szans, które zapewnią firmie przetrwanie.

 Niesprzyjające okoliczności, mimo że niepożądane i dezorganizujące, zmuszają nas do nieszablonowego myślenia i wyjścia poza strefę komfortu oraz umożliwiają nam nabycie nowych umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów.

Przedstawiamy pięć wskazówek pomagających małym firmom w skutecznym działaniu w niepewnych czasach.

Oddychaj… Dasz radę przez to przejść

Nie pozwól, aby zawładnęła Tobą niepewność. Oddychaj głęboko i pamiętaj, że świat przetrwał już wiele kryzysów finansowych, recesji i katastrof naturalnych. Obecna sytuacja może wydawać się gorsza niż wszystko, co miało miejsce do tej pory, poświęć jednak chwilę na przemyślenie swoich dalszych kroków i stwórz plan ograniczenia ryzyka. Jedynie planując, a nie panikując, zdobywasz cenny czas na powzięcie kolejnych działań.

Bądź w kontakcie z klientami, pracownikami i partnerami

Po ustaleniu swoich pierwszych kroków zainicjuj komunikację ze swoimi partnerami i pracownikami w sprawie rozwoju planu ciągłości działania. Zapewnij im kanały łączności, aby czuli, że wciąż są wspierani i aby mogli z Tobą porozmawiać o swoich obawach.

Powiadom swoich klientów o podejmowanych przez Ciebie krokach mających na celu stawienie czoła zaistniałej sytuacji oraz o wszelkich zmianach w obszarze procesów biznesowych. Wykaż też gotowość do udzielenia informacji na każde nurtujące ich pytanie. Pokazanie swoich mocnych stron podczas obsługi klienta pomoże ukształtować taki rodzaj lojalności klientów, który będzie odporny na wszelki kryzys.

Współpraca jest ważniejsza niż kiedykolwiek

Zapewnij swoim pracownikom potrzebne narzędzia, dzięki którym będą mogli wykonywać swoją pracę z każdego miejsca, w którym się znajdą. Okoliczności życia codziennego mogły ulec zmianie, nie oznacza to jednak, że wszelka praca musi zostać wstrzymana. Dzięki bezpiecznym oraz na bieżąco aktualizowanym danym i analizom będącym na wyciągnięcie ręki Twój personel może dostosować się do nowych wyzwań i wciąż efektywnie pracować. Narzędzia te przyniosą dodatkowe korzyści, jeśli chodzi o ograniczenie ręcznych procesów, a Twoi pracownicy staną się dzięki nim wydajniejsi w swojej pracy.

Nie bój się udać do swoich pracowników po poradę w sprawie tego, co możesz jeszcze lepiej robić w tych trudnych czasach. Pracownicy są często w pełni świadomi problemów, ale też możliwych rozwiązań dla firmy. Włączając ich do procesu tworzenia strategii na przyszłość, podnosisz również ich morale.

Wprowadzaj innowacje

Odpowiedz sobie na pytanie: czy istnieją sposoby przekształcenia oferty tak, aby odpowiadała ona na nowe potrzeby w czasie obecnego kryzysu? Częścią rozwiązania jest identyfikacja możliwości przekształcenia usług lub produktów, dzięki czemu możesz dostosować swoją firmę do zaistniałej sytuacji. Chociaż nie masz dzisiaj kontroli nad szerszymi problemami rynkowymi, masz wpływ na to, w jaki sposób działa Twoja firma. Szybko dostosuj się do zmian i użyj technologii pozwalających na utrzymanie funkcjonowania Twojej firmy. Współczesna technologia oparta na chmurze wspiera organizacje w szybszym dopasowywaniu się do zmiennych pozostających poza ich kontrolą i ułatwia im pokonywanie bieżących trudności.

Działając w czasie kryzysu, musisz pamiętać, że obniżanie cen, by móc konkurować z innymi, to strategia porażki. Skup się na swojej wartości i standardach, które zapewniasz usługami najwyższej jakości, różnorodnością produktów, znajomością produktu czy obsługą posprzedażową.

Rozwijaj swoją strategię marketingową

Konkurencja może zmniejszyć nakłady reklamowe w obliczu rynkowych wahań. To szansa na zwiększenie Twojej obecności na rynku. Wykorzystaj media społecznościowe. Marketing w social mediach zapewnia m.in. ukierunkowanie komunikacji na konkretne grupy docelowe poprzez ustalenie dokładnych parametrów docierania, takich jak wydarzenia życiowe, lokalizacja czy przynależność do danej grupy społecznej. Dostosowanie swojej strategii do niepewnej sytuacji gospodarczej może umożliwić pozyskanie nowych klientów i perspektyw rozwoju.

źródło: sage.com