fbpx

Blog firmowy - wiadomości i porady

Najważniejsze zmiany i wyzwania w podatkach na 2024 r.

Najważniejsze zmiany i wyzwania w podatkach na 2024 r.

W ostatnich latach podatnikom trudno złapać oddech w natłoku zapowiadanych lub wprowadzanych w życie nowych przepisów podatkowych. Rok 2024 nie będzie inny. Poniżej prezentujemy listę najważniejszych zmian i wyzwań podatkowych, które naszym zdaniem czekają firmy w nowym roku.

 

KSeF – przygotuj się na rewolucję w fakturowaniu

Chyba najbardziej doniosą zmianą, która dotknie w 2024 r. wszystkich podatników, będzie wejście w życie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). KSeF wymusi na podatnikach daleko idące zmiany w procesach fakturowania – od 2024 r. zasadniczo fakturowanie będzie odbywało się poprzez dedykowaną do tego platformę. Przygotowanie się do KSeF wymaga dostosowania systemów i wewnętrznych procesów w firmie, co z pewnością będzie niemałym wyzwaniem dla podatników. Trzeba bowiem pamiętać, że KSeF nie zweryfikuje poprawności merytorycznej faktury, nie wychwyci faktur błędnych czy duplikujących się – dlatego to na etapie wdrażania narzędzia, które połączy system finansowo-księgowy z KSeF konieczne jest zadbanie o odpowiednie mechanizmy sprawdzające faktury ustrukturyzowane.

Kolejnym wyzwaniem jest konieczność przygotowania się na niedostępności i awarie KSeF – ustawa przewiduje bowiem modyfikacje w zakresie np. daty wystawienia faktury czy sposobu ujęcia faktury korygującej, które są wystawianie w czasie, gdy KSeF nie działa. Zasady są różne, w zależności od przyczyny niedostępności KSeF, niezbędne zatem może okazać się posiadanie spisanych zasad/procedur postępowania na wypadek awarii KSeF.

Nie będą już możliwe praktykowane – i co do zasady niekwestionowane dzisiaj przez organy podatkowe – rozwiązania jak korygowanie błędów na fakturach poprzez wystawienie faktur „do zera” czy wystawianie faktur „na zero” dla transakcji rozliczających zaliczki czy usługi fakturowane etapami, korygowanie drobnych błędów na fakturach przez nabywcę notą księgową czy wystawianie faktur zaliczkowych bez wskazywania danych dot. zamówienia w KSeF.

A to tylko kilka praktycznych przykładów pokazujących, jak wiele KSeF może zmienić w zakresie procesów fakturowania, dlatego nie warto czekać z wdrożeniem KSeF na ostatnią chwilę i już dzisiaj należy ten proces rozpocząć. Pozwoli to z jednej strony w porę zidentyfikować problemy, które w związku z nowymi regułami fakturowania się pojawią oraz znaleźć ich praktyczne rozwiązanie, a z drugiej – wykorzystać szanse jakie daje KSeF w zakresie np. automatyzacji procesów księgowania. Niewątpliwe bowiem KSeF wejdzie w życie i docelowo obejmie wszystkich podatników VAT.

Podatek minimalny – nowa forma opodatkowania CIT od 1 stycznia 2024 r.

Rok 2024 będzie zasadniczo pierwszym rokiem podatkowym, za który niektóre podmioty będą musiały zapłacić podatek minimalny. Opodatkowanie obejmie spółki, które poniosą stratę z działalności operacyjnej albo osiągną niską rentowność. Przy czym dla potrzeb podatku minimalnego wynik podatkowy będzie obliczany na odrębnych zasadach od „klasycznego CIT”. Przykładowo, z takiej kalkulacji można wyłączyć szereg pozycji kosztowych. W rezultacie nie każda strata wykazana w zeznaniu CIT-8 spowoduje konieczność zapłaty podatku minimalnego.

Dodatkowo ustawodawca przewidział szeroki katalog wyłączeń z opodatkowania. W grupie zwolnionej z podatku minimalnego znajdą się m.in. mali podatnicy CIT, spółki rozpoczynające działalność gospodarczą czy raportujące stratę tylko przejściowo, jak również podmioty, charakteryzujące się niską rentownością ze względu na specyfikę swojej branży.

Choć termin zapłaty nowego podatku może wydawać się jeszcze odległy warto wcześniej przyjrzeć się nowym regulacjom by ocenić możliwość oraz potencjalną wysokość opodatkowania. Należy pamiętać, że podatek minimalny będzie wyliczany niezależnie od „klasycznego” CIT, co może wymagać również opracowania nowych narzędzi.

Globalny podatek minimalny

Od 1 stycznia 2024 r. w wielu krajach Unii Europejskiej zaczną obowiązywać przepisy Dyrektywy Pillar II wprowadzającej globalny podatek minimalny.

Pillar II to pakiet regulacji, którego celem jest ustanowienie minimalnego 15-procentowego poziomu opodatkowania. Duże grupy kapitałowe (osiągające roczne obroty powyżej 750 mln euro), które mają w swoich strukturach podmioty efektywnie opodatkowane stawką niższą niż 15%, mogą być zobowiązane do zapłaty podatku wyrównawczego. Nowe regulacje mogą w szczególności dotyczyć podmiotów korzystających z ulg podatkowych takich jak ulga B+R i IP Box oraz prowadzących działalność zwolnioną z opodatkowania w ramach SSE i PSI.

Chociaż w wielu krajach przepisy Dyrektywy Pillar II zostały już uchwalone lub proces legislacyjny związany z ich uchwaleniem jest na etapie finalizacji, to Polska nadal nie przedstawiła projektu ustawy implementującej Dyrektywę do krajowego porządku prawnego. Warto jednak zaznaczyć, że pomimo braku uchwalenia przepisów krajowych, Dyrektywa Pillar II może mieć istotny wpływ na funkcjonowanie wielu polskich podmiotów. Szacuje się, że przepisy Dyrektywy mogą dotyczyć nawet kilku tysięcy polskich spółek.

Wzmożone kontrole ZUS

Od początku 2023 r. obserwujemy wzmożone kontrole ZUS, zwłaszcza w przypadku umów zlecenia oraz podróży służbowych/oddelegowania pracowników. Zgodnie z uprawnieniem jakie wynika z treści ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma możliwość przeprowadzania kontroli u płatników składek. Przedsiębiorcy są zatem kontrolowani nie tylko przez urzędy skarbowe, ale również ZUS. Zadaniem inspektorów kontroli ZUS jest sprawdzenie, czy płatnicy składek wywiązują się ze swojego podstawowego obowiązku, tj. odprowadzania składek, ale także innych zadań, które zostały im zlecone przez organy ZUS.

Od 2023 r. obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu podlegają osoby fizyczne (z wyłączeniem w wyjątkowych sytuacjach uczniów i studentów do ukończenia 26 roku życia), które na terenie Polski wykonują pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, a także osoby z nimi współpracujące. Zleceniobiorcy podlegają również obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu, natomiast w przypadku składki na ubezpieczenie chorobowe ustawodawca pozostawił podatnikom dotychczasową możliwość dobrowolności jej opłacania.

Organy ZUS coraz częściej zaczynają weryfikować, czy płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne we właściwy sposób wywiązują się z nałożonych na nich obowiązków. Weryfikowana jest prawidłowość naliczania składek oraz zbiegi tytułów do ubezpieczeń społecznych. Kontrolujący zainteresowani są także właściwą kwalifikacją podróży służbowych oraz oddelegowania. Warto wykonać wewnętrzny audyt, aby być pewnym, że we właściwy sposób wywiązujemy się z nałożonych na nas obowiązków, zanim zrobią to organy ZUS.

źródło: grantthornton.pl