fbpx

Blog firmowy - wiadomości i porady

Informacje o strategii podatkowej – kto musi je publikować?

Informacje o strategii podatkowej – kto musi je publikować?

Od 1 stycznia 2021 r. na niektóre polskie firmy został nałożony nowy obowiązek sprawozdawczy. Zobowiązanie dotyczy publikacji strategii podatkowej za dany rok fiskalny. Co powinno się znaleźć w dokumencie?

 

Niestety, obecnie nie istnieje oficjalna definicja strategii podatkowej. Dokument “Wytyczne w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego”[i], opublikowany przez Krajową Administrację Skarbową, daje jednak pewne wskazówki w tym zakresie. Zgodnie z nim strategia powinna obejmować cele i środki umożliwiające prawidłową i terminową realizację obowiązków skarbowych. 

Kto musi opublikować informację? Duże firmy o przychodach powyżej 50 mln euro oraz podatkowe grupy kapitałowe, niezależnie od wysokości ich przychodów. 

Informacje, które powinny znaleźć się w strategii

Według ustawy z dnia 28 listopada 2020 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych [ii], wśród danych będących częścią strategii podatkowej warto umieścić informacje o:

  • realizacji obowiązków fiskalnych,
  • procesach i procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych,
  • transakcjach z podmiotami powiązanymi,
  • planach bądź działaniach restrukturyzacyjnych,
  • złożeniu wniosków do organów skarbowych o np. interpretacje podatkowe lub wiążącą informację stawkową,
  • danych dotyczących rozliczeń fiskalnych w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.

Co należy zaznaczyć, w ustawie znalazł się także zapis informujący, że ze strategii można wyłączyć dane dotyczące tajemnicy handlowej, przemysłowej, zawodowej oraz procesu produkcyjnego. Trzeba jednak uwzględnić charakter, rodzaj i rozmiar prowadzonej działalności gospodarczej.

Dalsze kroki

Tak przygotowaną strategię należy opublikować na stronie internetowej. W sytuacji, gdy podatnik nie ma własnej witryny, powinien udostępnić takie informacje na stronie podmiotu powiązanego.

Adres witryny internetowej trzeba przekazać również naczelnikowi urzędu skarbowego w tym samym terminie, w którym ukaże się strategia. Nie wywiązując się z tego obowiązku, firmy narażą się na karę w wysokości do nawet 250 000 złotych.

Ile czasu dostaną przedsiębiorcy na publikację? Będą musieli to zrobić do końca dziewiątego miesiąca następującego po upływie terminu na złożenie zeznania rocznego rozliczającego podatek dochodowy. W przypadku przedsiębiorców z rokiem fiskalnym równym kalendarzowemu – do końca roku następującego po roku, którego dotyczy strategia.

Publikowanie informacji o strategii przedsiębiorstwa jest dodatkowym obowiązkiem właścicieli firm. Dane w niej umieszczone są już znane ustawodawcy, jednak taka procedura ma na celu uszczelnienie systemu. Niemniej eksperci uważają, że może także nieść pewne korzyści, np. podczas kontroli podatkowych.

źródło: blog.saldeosmart.pl